Koncepcja Szkoły Letniej Innowacji
Szkoła Letnia Innowacji jest inicjatywą SOOIPP skierowaną do środowiska naukowego.
Jest ona cyklicznie organizowana od 2006 roku przez Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce (SOOIPP) w ścisłej współpracy z wiodącymi w zakresie innowacji i przedsiębiorczości ośrodkami akademickimi w Polsce.
Koncepcja inicjatywy, jaką jest Szkoła Letnia Innowacji odbiega od klasycznej uniwersyteckiej szkoły letniej przede wszystkim w obszarze sposobu jej prowadzenia. Polega on nie na normalnych wykładów, ale w głównej mierze na dyskusjach ukierunkowanych oraz konsultacjach indywidualnych i zespołowych.
Do udziału w nich zapraszani są:
- młodzi naukowcy zaczynający swoją karierę naukową, w tym słuchacze studiów doktoranckich,
- doświadczeni pracownicy naukowi z jednostek akademickich organizujących Szkołę, którzy prowadzą aktywną działalność badawczą w dziedzinie innowacji (zwłaszcza prowadzący badawcze projekty krajowe i międzynarodowe),
- praktycy z zakresu innowacji: zarządzający i animatorzy projektów z parków i inkubatorów technologicznych, centrów transferu technologii i centrów innowacji z całego kraju,
- partnerzy z wyspecjalizowanych organizacji jak Główny Urząd Statystyczny, Urząd Patentowy, Ministerstwa.
Wszyscy oni biorą udział w prezentacjach oraz dyskusjach panelowych. Zasadą jest aktywny udział wszystkich grup oraz otwarty charakter wymiany poglądów. Dzięki temu dyskusje dotyczą realnych problemów przedstawianych z różnych punktów widzenia. Często są one kontynuowane również po zakończeniu Szkoły („na odległość”).
Część z SLI przekształciło się w różnego typu współpracę pomiędzy ośrodkami, w tym m.in. wspólne projekty badawcze NCN i inne, włączenie poszczególnych ośrodków akademickich w inicjatywy na rzecz środowiska przedsiębiorców, udział kadry akademickiej w działalności ośrodków innowacji i przedsiębiorczości.
Za program odpowiada Rada Programowa, która wykorzystując rozległe konsultacje, oraz składane propozycje referatów i paneli ustala zawartość merytoryczną danej edycji Szkoły. Powoływana jest każdorazowa Rada Organizacyjna.
W trakcie spotkań SLI adepci nauki (doktoranci, magistranci oraz stażyści) prezentują wyniki swoich badań, dyskutują o tematach badawczych podejmowanych dla potrzeb realizowanych prac doktorskich i magisterskich, czerpiąc wiedzę o realiach funkcjonowania innowacyjnych ośrodków i firm bezpośrednio od praktyków w tej dziedzinie. Szerokie grono profesorów udziela informacji zwrotnej, nakierowując młodych naukowców na jeszcze lepsze wyniki badań i ich prezentację.
Tematyczne dyskusje panelowe dotyczące wybranych zagadnień prowadzone przez grono uznanych naukowców i doświadczonych praktyków są dla młodych przykładem sposobu stawiania tez, argumentacji i obrony własnych stanowisk, czego w normalnych warunkach uczelnianych nie sposób zorganizować.
Efektem Szkoły Letniej Innowacji są recenzowane monografie, które możecie odnaleźć w Bazie wiedzy.
DOTYCHCZASOWI PARTNERZY:
Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Szczeciński, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Warszawski, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Unii Europejskiej, Fundacja Uniwersytetu Adama Mickiewicza – Poznański Park Naukowo-Technologiczny, Politechnika Wrocławska, Fundacja Centrum Innowacji FIRE, Technopark w Gliwicach, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet w Białymstoku, Główny Urząd Statystyczny